fredag 5 mars 2010

YouTube, ett komplement till undervisningen?

Min definition av PDK begreppet (Uppgift 1A) lyder;

Att inneha Digital kompetens innebär att man som människa kan hantera en dator och dess kringutrustning. För att alla ska verka i den digitala arenan krävs dock, enligt Hirtz & Harper (2008); standarder såsom HTML och IEEE 802.11x.
Vad det gäller den pedagogiska aspekten på detta, nämligen Pedagogisk digital kompetens, handlar begreppet mer om vad man som lärare kan och hur man lär ut detta. Enligt UNESCO (2008) ska man som lärare i framtiden kunna erbjuda en teknologi-rik upplevelse ur alla aspekter inom lärande. Vi måste därför stå rustade för en ännu vidare teknologisk tidsålder.

Länk: (http://dumdanne.skolbloggen.se/).



Frågeställningen (Uppgift 1B) jag ställt via DELA!, det sociala nätverket för pedagoger som vill delge information eller åsikter till andra, är följande;



YouTube, ett komplement till undervisningen?
Vi har nu börjat vår resa mot K-samhället på allvar. Kanske är det dags att datorn ett naturligt steg i vår utveckling. Med detta inlägg vill jag belysa datorn som en naturlig rekvisita i ett vanligt klassrum.

I mitten av 90-talet, då vi fortfarande befann oss i början av det vi kallar informationssamhället, kändes det som att alla skulle ha datorer, men ingen visste riktigt vad de skulle vara till. Det datorn dög till var att spela Patiens, och detta var blott det som var möjligt. Kraven förändrades; det kom spel och tyngre applikationer som alla krävde mer av prestanda och kunnande från användaren.

Mitt upp i denna vändpunkt kommer Internet och här ser vi ytterligare en förändring hos människor. Alla skulle ha Internet, men nu visste ingen vad det skulle användas till. Att spela Patiens online kanske? Kraven förändrades även här och med bredbandets tillkomst kunde man köra större applikationer online.

Nu tror jag att vi har kommit till nästa vändpunkt; YouTube. Att använda YouTube som komplement till utbildning bör ses som något positivt. Med drygt 83 miljoner klipp skulle man kunna gissa att det bara är fantasin som sätter gränserna.


Tänk er att man förklarar något för barnen. För att förstärka sin didaktiska förklaring ses ett klipp på YouTube. Kanske handlar det om hur något tillverkas på en fabrik, kanske handlar det om jordens gravitation. Kanske begränsas man som pedagog av de fysiska hjälpmedel som finns att tillgå; att förklara och rita på papper duger inte. Här kommer YouTube in som ett komplement.

I en tidigare uppgift intervjuade jag lärare i USA för att höra om det fanns några likheter vad gäller synen på YouTube. För det första blockeras siten på de flesta skolor. På andra är den inte blockerad, men där finns en begränsad bandbredd vilket gör att de inte kan tillgodose detta behov. Behovet finns till trots; de flesta lärare tyckte att detta skulle vara ett mycket intressant komplement till dagens traditionella undervisning.

Vad tycker du som läsare? Skulle man kunna använda YouTube som ett komplement till undervisningen, och i så fall, hur?

Länk: (http://shareanduse.ning.com/forum/topics/youtube-ett-komplement-till)


Sammanfattning av andras reflektioner
En sammanfattning av svaret jag fått är att man absolut kan använda YouTube som ett komplement till undervisningen. Det finns såklart mycket skräp, men det finns även instruktionsklipp, musik, tänkvärdheter och klipp som elever gjort tvärs över världen. Hon som skrivit denna kommentar förklarar vidare om ett klipp som hon visat om Dantes helvete. Hon menar också att man kan använda sidan till att illustrera en poäng.

En annan person som gör ett inlägg i debatten tipsar om YouTube Edu http://www.youtube.com/education?b=400) och TeacherTube http://teachertube.com/). YouTube Edu innehåller föreläsningar som är godkända av respektive lärosäte. Vidare förklarar han att det finns en hel del bra resurser på båda dessa sidor, men som vanligt krävs det att man är källkritisk.


//Daniel

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är en bra idé att involvera YouTube in i undervisningen, men samtidigt måste då lärare ha tillräckligt kunskap om kritisk granskning och att sortera ut material från dem 83 miljoner klipp som är användbara.

    Jag anser att det kan vara riskabelt att barn själva under lektionens tid ska kolla upp klipp om detta ämne som behövs. Det är svårt att koncentrera sig på bara några klipp när det finns så många olika anda och kanske mycket mer intressanta. Jag tror att de flesta som har använd YouTube någon gång har förlorat sig själva där för ett viss tid och bara kollat och klickat vidare var som helt. Det är en stort hot under lektionen, eftersom jag kan komma ihåg när jag själv var i skolan, allt annat var mer intressant än det ämne som vi behövde att lära oss.

    Jag ska definit komma ihåg dem adressen som du nämnde (YouTube Edu och TeacherTube). Jag har hört talas om YouTube Edu, men jag hade ingen aning innan om den TeacherTube.

    //Kätlin

    SvaraRadera
  2. När jag gick i skolan fanns det vissa regler när det gällde datorer och internet. Wikipedia var något som vi inte fick använda oss utav när det gällde internet.

    Som jag har förstått det kan man på Youtube
    precis som på Wikipedia lägga ut information och klipp som privatperson. Det krävs ingen speciell åtkomst för detta.
    Det var just därför som lärarna ansåg att materialet inte var trovärdigt nog.

    Detta ställer jag mig emot då jag anser att det kan vara ett sätt för barnen/eleverna att lära sig vara källkritiska.
    /Amanda

    SvaraRadera
  3. Youtube är en stor webbsida med många möjligheter, dock så finns det kanske för många möjligheter då vem som helst kan lägga ut material.

    det finns mycket olämpligt material som ibland saknar trovärdighet och är inte tillräckligt granskat.

    så enligt mig är inte youtube ett bra komplemet i skolans vardag då det kan vara så att det visar en åsikt utfrån publicerarens synsätt på saken och därmed partiskt.

    SvaraRadera
  4. Kommentaren ovan skriven av Linn Friberg

    SvaraRadera