onsdag 17 mars 2010

It som pedagogiskt verktyg

Den datorstödda undervisningen i skolundervisningen består av flera olika delar, som till exempel undervisningsprogram på CD-rom, verktygsprogram (eller skalprogram) i form av ordbehandling eller kalkyl, kommunikation och informationssökning samt informationsanvändning.

Datorn i förskolan
För yngre barn finns det undervisningsspel där de kan få öva på att räkna, stava, bygga pussel osv. Att It används i skolor och förskolor blir allt vanligare, på en förskola som jag tidigare vikarierat på använde de mycket It, både för lärarnas del och så även för barnen. Vissa dagar fick barnen testa på olika spel där de t.ex. skulle leta efter föremål och räkna enkla tal som 1+1 och 1+2. På förskolan som jag har VFU på nu vill de absolut inte låta barnen komma nära en dator. Datorer kunde de få utforska hemma, datorerna var endast till för pedagogerna när de skulle maila eller redigera bilder osv. ändå så var datorerna placerade ute på avdelningarna i rum där barnen skall leka. Mycket fotodokumentationer görs på förskolan och det är mest det som datorerna används till vad jag kan se och förstå utifrån det som de andra pedagogerna berättat.
Jag kan nog hålla med om till viss del att förskolebarn inte skall sitta vid datorer när de befinner sig på förskolan, nu är det så vanligt att alla har datorer hemma och låter sina barn sitta och spela på sin fritid. Men samtidigt finns det dem som inte har tillgång till datorer hemma, som kan behöva lära sig, som kan få extra hjälp tackvare de undervisningsprogram som finns idag. I boken Utmaningar och E-frestelser av Säljö, R & Linderoth, J finns ett avsnitt som belyser datorer i förskolans lärandemiljö. Att datorerna har kommit till förskolorna skapar möjlighet för nya aktiviteter då datorerna kan användas i många olika syften. Säljö, R & Linderoth, J (2002) tar upp ett exempel utifrån en studie de genomfört på en förskola, där barnen fått spela datorspel, i detta fall Pettson i trädgårdslandet, endast ett barn spelar men andra barn tittar fascinerat på. Det är inte bara det barn som spelar som lär sig. Tankarna som pedagogerna har kring datoranvändning i förskolan skiljer sig åt, en del anser att barnen redan i tidig ålder skall bekanta sig med datorer för att lättare kunna ta till sig tekniken när de börjar skolan. En intressant tanke som Säljö, R & Linderoth, J (2002) tar upp är varför det anses som viktigt att lära sig behärska datorn så tidigt. ”Anledningen till att det är viktigt framstår, utifrån pedagogernas sätt att uttrycka sig, som att datorn är ett nytt redskap som barnen måste ta till sig. Det kan dock vara intressant att fundera kring för vem det är nytt? Förskolebarn är idag födda och uppväxta i en tid där tekniken, i varierande omfattning, är ett självklart inslag.” (s.283)

Källa:
Säljö, R & Linderoth, J. (2002) Utmaningar och E-frestelser. Stockholm: Prisma

Lina Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar