måndag 22 mars 2010

Jag har lagt ut mitt blogginlägg på min egen blogg
http://linnfriberg.skolbloggen.se/2010/02/23/mina-tankar-om-pedagogisk-digital-kompetens-del-1b/

och även på ett forum för bland annat pedagoger, DELA. http://shareanduse.ning.com/group/pedagogiskdigitalkommunikationifrskolan/forum/topics/tankar-om-pedagogisk-digital

Jag har valt att reflektera och göra en sammanfattning av blogginlägget från DELA då det gav mig en kommentar.

Datorn och tekniken i förskolan blir allt en större del av verksamheten. Utvecklingen av teknik går hela tiden framåt, men gör förskolans teknikanvändning det?

Utvecklingen i dagens samhälle går hela tiden framåt därför måste vi inom förskolans verksamhet utveckla pedagogiska hjälpmedel i form av IT och teknik. Det är upp till dig som pedagog att vara “öppen” för dessa möjligheter. De finns pedagoger som gärna lever kvar i det “gamla” och ser inte möjligheter med användandet av digitaliserade verktyg, då får du som pedagog visa de positiva sidorna av användandet.

Du måste nu som förskollärare ha en utbildning med inriktning mot digital
kompetens, men varför när det inte alltid finns tillgång till teknik på alla förskolor?

Det är inte bara upp till pedagogen då det ibland inte finns resurser för arbete med teknik. Det måste finnas intresse prioriteringar från rektorer och övrig personal. På min VFU finns det tillgång till en dator för de båda avdelningarna, detta tycker jag

Det finns utbildning i IT för lärare men det saknas utbildning att använda sig av det i sammanhang för barnen. Det gäller att uppmuntra användandet av teknik inom förskola och skola i vardagen.

Enligt UNESCO´s "ICT Competency Standards for Teachers" kräver ny teknik nya lärare roller, ny pedagogik och nya metoder, med detta anser jag att det är hög tid att föra in datorn som pedagogiskt hjälpmedel i vardagen i skolan.

Linn Friberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar