onsdag 17 mars 2010

Allmänt om It användning i skolor

Runt om på skolor i Sverige sitter elever vid datorer och söker information på Internet som de sedan använder sig av i skolarbetet. Det är en stor förändring som skett på bara några år. När jag själv gick i t.ex. års kurs 4 var datoranvändning inom skolarbeten ingen självklarhet och det är ändå inte så många år sedan.
Trots att många skolor idag har tillgång till Internet och datorer anser jag inte att it undervisningen är fullkomlig. Det är en alltför teknikdeterministisk uppfattning att tro, att undervisningen automatiskt utvecklas till följd av att skolan förses med datorer och Internetuppkopplingar. Jag tror att informationshanteringen fortfarande behövs förändras och utvecklas i skolarbetet. Datorer kan ses som ett medel för att underlätta lärandet, men förenklar verkligen Internet tillvaron för eleverna? Gärdenfors (1996) påpekar just det olyckliga i myten att ju mer information som finns tillgänglig desto bättre är det. Istället påminner Gärdenfors oss om att våra kognitiva förmågor (dvs. förmågan att motta, bearbeta, skapa och överföra information och kunskap) har sina begränsningar.

Källa: Gärdenfors, P (1996) Fängslande Information. Stockholm: Natur och Kultur.


Lina Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar