torsdag 4 mars 2010

Debattinlägg och sammanfattning

Jag har valt att fördjupa mig lite i pedagogisk dokumentation med hjälp av tekniken som till exempel dokument på dator och digital fotokamera. Den förskola som jag gör min VFU utgör verksamheten från tankar av Reggio Emilia som betyder att förskollärarnas roll i dokumentation är oerhört viktigt. Det pedagogiska dokumentationen betyder inte enbart korttagning och olika anteckningar, det betyder mer analysen som sker med hjälp av bilder och anteckningar. Den förskola som jag har varit aktiv i har inga stora problem med tekniken och att använda sig av tekniken i verksamhetens vardag, men samtidigt finns där en tanke hos förskollärarna: Vad händer om tekniker går sönder?


Mina frågor här är:

* Är digitaliserad dokumentation bättre än dokumentation på papper? Varför?

* Är det möjligt att använda sig bara av teknikens möjligheter eller borde lärarna ha också en extrakopia av allt material utskrivet?

* Är möjlighet att bättre organisera och hitta information mer viktig än säkerhet av själva dokumentet?


Enligt UNESCO – ICT competency standards for teachers behöver dagens kompetenta lärarna vara väl förberedd att ge vidare kunskaper om digitala läromedel. Lärarna borde vara väl utbildad när det gäller att samla in, analysera och presentera data med digitala hjälpmedel. Lärarna behöver vara modiga med teknikanvändning och inte rädda att lära från misstag. Samtidigt borde alla pedagoger förstå hur lätt det är att störa till exempel datorernas arbete genom att göra bara en liten misstag och vilka konsekvenser det kan innebära.

Att använda datorns hjälp med skrivna dokumentationer är lättare än papper dokumentation på grund av olika organiseringsmöjligheter som finns. Det är lätt att hitta sökt information om specifik barn och samtidigt ger det bättre möjligheter att presentera och tydligare ge vidare information och dokumentation till barnets nästa lärare. Samtidigt är dokumentation mer delbar med föräldrar i form av hemskickade dokument och/eller bilder. Tekniken kan också underlätta genomförande av föräldrasamtal genom att varje deltagande parti (det vill säga lärare och föräldrarna) får kopia av tryckt information om barnet och har bättre koll på vad som sägs och pratas om.

Jag tror inte, att det behövs att ha en extrakopia utskrivna av allt, men de viktigaste dokument borde vara placerad också på en USB-minne eller CD-skiva för att vara extra säkert. Jag anser inte att pedagogerna borde hitta tid i deras verksamhet att överföra allt dokumentation till alternativ informationskälla, men att sortera ut de viktigaste dokument som måste behållas. Att förlora någonting viktigt kan störa hela verksamheten och ta mycket tid att återskapa.

Jag anser att pedagogerna ställs inte framför valet att få bättre organiserad dokumentsystem på dator, med stor risk att förlora själva dokumentet. Om viktig information är överförd till ett litet USB-minne och det finns specifik plats till dem USB-minnena som kan samlas över tiden, är egentligen tekniken ganska säkert och smidigt att använda.


Vad anser jag att pedagogisk digital kompetens innebär?

Pedagogisk digital kompetens (vidare PDK) för mig handlar om att veta hur barn och elever kan få stöd av lärarna när det gäller informations- och kommunikationsteknik (vidare IKT). En kompetent lärare borde ha en bra översikt av teknologins utveckling och veta de grundläggande kunskaper som till exempel dator användning tillsammans med informationssökning och dess kritiska granskning. Enligt UNESCO borde dagens lärare kunna stöda barn med tekniken och dess användning. Lärares borde se sig själva i digitala arenor som ledare och konsulttand till barn och elever, samt till kollegor om det behövs. En kompetent lärare borde ha övergripande kunskap om informationssökning, problemlösning med hjälp av modern teknik och bra analysförmåga och tillräcklig erfarenhetsgrund.

Jag anser att en grundtanke i PDK är att barn och elever som jag undervisar kommer att gå ut från skolan i framtiden med de kunskaper som jag har delat till dem och de kunskaper som de har läst själva. De flesta barn har möjlighet att använda dator hemma, men de barn och elever som inte har det litar i stort sätt på lärarnas kunskaper. Och vad händer med de barn och elever som litar på en okunniga lärare inom teknikens område? Det kanske finns för få möjligheter för dem att lära känna IKT och då kommer de att sluta skolan med bristande kunskap om hur tekniken fungerar. Deras kunskapsnivå kanske inte ens räcker för att göra en PowerPoint presentation, däremot kan svårare uppgifter som till exempel en dokumentation av händelser eller göra en film vara nästan omöjliga. Där visar sig tydligt behov av kompetenta lärarna inom tekniken och att PDK är viktigt för nutida och framtida lärare. Jag anser inte att allt behöver vara digitaliserad men åtminstone hälften av vardagliga verksamheten borde vara det.


min bloggadress: http://kvesiaid.skolbloggen.se/


//Kätlin

2 kommentarer:

  1. Enligt mitt sätt att se är tekniken som går sönder ett mindre problem. Kringutrustning såsom skrivare, kopiatorer, möss och tangentbord går förr eller senare sönder; för att dra allting till sin spets.

    Däremot måste vi behandla data extremt försiktigt. Med data menar jag såklart informationen, eller snarare de ettor och nollor som tillsammans bildar informationen. Jag tror inte på att skriva ut allt så att det finns om det skulle hända något; däremot tror jag på att man har backup på allt. Att allt sparas på DVD eller CD skivor är bra lokalt, men i och med internet bör man placera allt via nätverk till servrar där det sker daglig backup. Detta ur två synpunkter;

    1. Rent teoretiskt sätt kan förskolan börja brinna, och även backup kopior som sparas hos förskolan kan gå förlorade.

    2. Sker daglig backup på distans finns informationen att tillgå även om de lokalt sparade filerna skulle gå förlorade.


    Digitaliserad dokumentation är således bättre ur synpunkten att man lätt kan göra en kopia av en bild och redigera den för att visa på något speciellt. Kanske vill man göra om storleken på en bild och lägga till en text. Fanns dokumentationen på papper måste detta först scannas för att uppnå samma resultat.

    I och med en daglig backup kopiering bör man inte förlora säkerheten. Då kan man också organisera informationen och fokusera på det. Att inneha informationen digitalt bör således därför inte överskuggas av problematik kring att förlora densamma.

    //Daniel

    SvaraRadera
  2. Jag anser att digitaliserad dokumentation är bättre än dokumentation på papper. Du kan lättare gå in och ändra, fylla på med mer information och det går framför allt fortare. Förutsatt att du har en viss vana av dokumentation via datorn.

    Att ha kopior utskrivet anser jag inte är nödvändigt men att ha kopior på ett eller annat sätta är ett måste. Tex. på ett USB-minne.

    Att papperskopior skulle vara säkrare än digitala kopior håller jag inte med om. Men samtidigt kan jag inte säga att digitala kopior är säkrare heller. För vad skulle hända om förskolan/skolan skulle börja brinna? Då skulle det inte spela någon roll om vi hade pappersdokumentation eller digitaliserad dokumentation.
    / Amanda

    SvaraRadera