tisdag 9 mars 2010

Min definition

Min första tanke när jag såg att vi skulle läsa en kurs i PDK var att det handlade om hur vi skulle kunna använda datorer inom undervisning. Jag utbildar mig till förskollärare och tyckte att det skulle bli väldigt intressant att se vad för tips vi skulle få för att använda digitala medier inom vald verksamhet. Nu var det inte riktigt så kursen var uppbyggd och min nuvarande definition av Pdk kan delas in i två grupper teknik och kommunikation.

Min erfarenhet visar att digitala medier inte är så vanligt förekommande på förskolor. Ute på de förskolor jag besökt är datoranvändningen varierad. På de flesta förskolor används datorer enbart av pedagogerna som ett hjälpmedel vid till exempel dokumentation. Medan andra förskolor/avdelningar låter barnen prova på genom olika spel. Som pedagog skall man kunna använda sig av olika digitala hjälpmedel och denna kunskap skall kunna förmedlas vidare till barnen. Det är viktigt att man som pedagog följer med i utvecklingen vad gäller digitala hjälpmedel.
Tekniken kommer att komplettera den traditionella inlärningens processen vilket gör att den traditionella undervisningen får mer stöd då det gäller att tillgodo göra sig den forskningsbaserade kunskapen. Internet fungerar som ett kompliment till tryckt litteratur och kan utvidga möjligheterna vad gäller till exempel kommunikation. (Hirtz & Harper, 2008)

Jag anser att det är viktigt att barnen tidigt får lära sig att använda datorer. Jag har hört många argument emot användning av datorer i förskolan, vad gäller till exempel datorspel, för att barnen ofta får spela hemma. Men alla har inte datorer hemma och självklart tycker jag inte att barnen skall få sitta ensamma vid en dator och spela spel hela dagarna. Detta skall göras under ordnade former med en pedagog. Jag tror inte att ett så kallat pedagogiskt spel är pedagogiskt om barnet sitter själv. Det kan behövas någon som är med och förklarar, frågar eller diskuterar. Datoranvändningen skall även vara tidsbegränsad anser jag.


Lina Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar